OROFACIALE FYSIOTHERAPIE

OROFACIAAL FYSIOTHERAPEUT JURRIËN HARTMAN

De orofaciaal fysiotherapeut wordt ook wel aangeduid als de kaakfysiotherapeut. Hij helpt u met gezondheidsproblemen die te maken hebben met het niet goed functioneren van spieren en gewrichten in het hoofd, het halsgebied en het kauwstelsel. Het kauwstelsel bestaat uit de kauwspieren, het kaakgewricht en het gebit.

Wanneer ga je naar een orofaciaal fysiotherapeut?

• Kaakklachten
  • Klemmen van de kaak en tandenknarsen
  • Pijn in het gezicht, kaak of hoofd
  • Aangezichtsverlamming
  • Duizeligheid
  • Nek- en schouderklachten
  • Hoofdpijnklachten
  • Gevolgen van ongelukken en botbreuken, kanker, reuma en andere ziektebeelden met klachten in het hoofd-halsgebied
  • Klachten in het hoofd-halsgebied die te maken hebben met spanning

De orofaciaal fysiotherapeut geeft u uitleg over het functioneren en gebruik van het kauwstelsel en geeft u adviezen hoe u uw kauwstelsel op de juiste manier kunt gebruiken. Ook helpt hij u bij het afleren van bepaalde gewoontes die tot overbelasting van het kauwstelsel leiden, zoals het klemmen van de kiezen, tongpersen, tandenknarsen. Verder leert de orofaciaal fysiotherapeut wat u zelf kunt doen om uw klachten te verminderen en te voorkómen, bijvoorbeeld door het zelf masseren van uw kauwspieren zodat deze ontspannen, het vergroten van uw mondopening, het doen van ontspanningsoefeningen en oefeningen die de functie van uw kauwstelsel verbeteren.

De orofaciaal fysiotherapeut is geschoold in tandheelkundige aspecten, specifieke zenuwaandoeningen, kanker in het hoofd-halsgebied en expliciete stoornissen die te maken hebben met de nek. Hij is de deskundige bij uitstek die u kan adviseren en begeleiden bij pijn en functieproblemen in het hoofd, aangezicht en hals. De orofaciaal fysiotherapeut werkt nauw samen met de huisarts, tandarts, orthodontist of de medisch chirurg zoals een KNO-arts, kaakchirurg en neuroloog.

Youtube filmpje »

Orofaciaal 2